Monday, December 27, 2010

PEMANASAN GLOBAL YANG SEMAKIN MEMBIMBANGKAN MANUSIA YG BERADA DI ZON RENDAH KEKUATAN IMAN DAN TAQWA...

SALAM ALAIK....

ya.. terungkai lg apa yang berbuku kat hati ni.. baru sekejap isu, datang lagi isu.., xperlu nak isu2 besar.. isu2 minor yg mudah dibendung tapi dibiarkanlah menjadi punca kepada masalah yang besar... ya.. benarlah kata pepatah orang dahulu, ibarat api.., kecik2 jadi kawan, dah besar jadi lawan', macam duit gak.. 'sikit2 lama2 jadi bukit' dan macam penyakit gak... mencegah lebih baik dari mengubati.. tp Aku rasakan ini lebih merujuk pada yg penyakit.. penyakit hati, penyakit bangsa.., penyakit jiwa.., penyakit budaya... 'mencegah lebih baik dari mengubati... dan aku sendiri mula berjinak2 dalam menafsir perkataan2 yg boleh mendatangkan banyak maksud. hm... kita sekarang ni kene kreatif.. kne pikir dalam2... kenapa orang ade kalau marah kate orang yg buat hal tu lembu? ha.. ade la sebabnye... mungkin kerana.., lembu.., binatang, xde akal.. otak ade... disamakan dengan orang., yang ade akal.., ade otak.., tapi kasihan.., akalnye tidak digunakan secara optimum.., rugi juga jika difikirkan.. akal kurang digunakan untuk memikirkan bahawa kat mana2 kne ade sikap prihatin dan sebagainye terhadap orang lain.., takkan nak mengharapkan minoriti sahaja bersikap begitu.. fade-up la.. yang lain nak jadi ape? lembu..? xkan la kot.. aku cukup2 hairan memikirkan kenapa orang zaman sekarang ni xreti nak bersikat prihatin tapi tau pulak dia nak marah bila orang lain xbersikap prihatin dengan dia.. hm... cukup2 aku hera,... lagi2 zaMAN SEKARANG.. ERA KORUPSI DAN SEGALA YANG HARAM BERLELUASA... YANG DIPERTANGGUNGJAWKAN TURUT MENGAMALKAN GAYA HIDUP YANG KORUPSI... HANCUS... TAPI BUKAN SEMUA.. SEBILANGAN... BESAR.... maaf untuk diperkatakan... bukan aku nak mengatakan diri ni lemngkap segala.. tak... tapi agar aku coret2 ni... aku menyedarkan diri sendiri dan ade jugak mesej yg dapat aku sampaikan pada orang lain.. mmng bakat penulisan aku ni berkarat.. tp aku ada hal untuk bersuara..

    


ok2.. berbalik kepada tajuk yang nak dirungkai ni... hm.. tah camne... alhamdulillah.. walau orang kate aku ni berselirat.. tapi aku syukur... tuhan dah kurniakan aku akal yg baik... tp kitakan hamba... lemah... tafsiran kita lemah.. sebilangan aje sedar kelebihan dan sebilangan lg anggp kelemahan.. mana2 la.. tiada satu pun manusia yang mempunyai tafsiran tepat melainkan yg dikurniakan allah kelabihan lain dari yang lain.. hm... rangkai kata 'PEMANASAN GLOBAL' dan kesannya, 'PENCAIRAN AIS DI KUTUB2 DAN KAITANNYE DENGAN PARAS AIR LAUT' ku singkap dan kaitkan dengan suasana dunia hari ni.. eh.. xperlu dunia.. cukup dengan masyarakat sekeliling diri aku aje... ini berdasarkan pengalaman aku.. dan kisah2 pengalaman orang yang berpengalaman.. aku xbole nak kata 'ORANG2 TUA' SEBAB APE....? SEBAB.., BUKAN USIA YANG MEMATANGKAN PEMIKIRAN SESEORANG TU.. TAPI..PENGALAMANLAH YANG MEMATANGKAN PEMIKIRAN TU.. aku cukup simpati bila dengar ade orang tua yang dinasihatkan dengan bnde yang benar tapi dia balas dengan ape? dengan ayat ni; "KO APE TAU? AKU MAKAN GARAM DULU.., AKU HIDUP DULU..." perasan tak akan kebangangan dalam ayat tu? maaf kata ye.., tpi... bg aku begini.. apa rasa garam? macam ne rasa garam? sama kan..? korang pernah rasa garam? pernah kan..? berubah ke rasa garam? tak... tapi kenape orang tua tu boleh melakukan kesilapan..? kenapa nasihat yang sepatutnye dia sedar kebenarannye ditolak? ha... ITU LAH BUKTI BAHAWA BUKAN USIA YANG MEMATANGKAN SESEORANG TU.., TP PENGALAMAN... LUAS KECIK PENGALAMAN ITU JUGALAH ANTARA FAKTOR YANG MEMATANGKAN PEMIKIRAN.. KALAU SLAH CEK DALAM BUKU FALSAFAH PASAL PEMIKIRANYANG MATANG.. KALAU SALAH PROFESSOR YANG KARANG BUKUT MMNG BELUM MATANG...

ish.. iklan lg aku selit klan.. ok2... balik pada tajuk.. ha... pemanasan global atau suhu bumi aku kaitkan dengan keadaan sekaliling.., termasuk budaya, cara hidup dan macam2... makin panas suhu tu, makin buruk lah keadaan.. kan? sape la yang suka panas2? ade ke? mmng fitrah kita taksuka panas.. sebab tu bila diazab nnt dengan kepanasan neraka dan isinye... ha... ais2 kat kutub pula aku samakan dengan hati2 manusia ni... lg pon kan fitrah kita.. manusai.. xsuka panas.. alah dengan panas dan bile panas pasang kipas atau air-cond... kan? ha..begitulah.. jadi.. kalau kita ni seorang yg peka dengan isu semasa.., peka dengan perkembangan semasa.. pasti kita biasa dengar tentang PEMANSAN GLOBAL.., PENCAIRAN AIS DI KUTUB, DAN PENINGKATAN PARAS AIR LAUT... SERTA KESANNYE...  tul kan? jika xpernah dengar gak.. maaf kata.. mmng orang yg x sedar siang malam.. ibaratnye lah.. hm.. memang macam2 punca suhu bumi ni naik.. kesannye sering diuwar2kan oleh para saintis dan pengkaji bumi serta dihebahkan dimana2 madia.. kerajaan pun ade inisiatif nak bendung masalah tu tp xcukup kuat.. pencemaran segala jalan cam byase aje... tapi.., bagaimana dengan pemanasan global yang kusifatkan sebagai keadaan zaman seakrag? sedar atau tak suasana sekarang memang hangat.., kes jenayah, dan sebagainye memang buat media semakin hangat... suratkhabar laku.., tv lg la.. menjadi tatapan on-time.. bukan sebab hioburan aje.. tp sebab isu semasa.. namun, brape kerat yg sedar? bila suasana dah makin hangat.. tambah2 budaya sekarang makin hangat senang kata suma hangat lah.. airtis2 makin hangat.. makin hangat mata memandang.. kan? ha.. maka.. ais2 yang kat kutub (hati2 yang kat tersorok di dalam badan ni) mula la sensitif.. ya.. hati memang snsitif terhadap stimuli/rangsangan tertentu.. sedangkan kalau okawan tu diusik dye merajuk orang akan kata 'SENSITIF'..kan..?
memng hati cukup sensitif.. dan.. nak kurangkan sensitif tu bukan dengan SENSODYNE atau COLGATE TOTAL... buakan juga guna LYSTERINE..




ITUKAN SEMUA PRODUK2 YAHUDI.. TAPI.. YAHUDI2 TU XPERNAH.., TAKKAN SESEKALI NAK KELUARKAN PRODUK UNTUK KURANGKAN MASALAH YANG MEREKA RANCANG UNTUK KITA.. APE MASALAH TU? MASALAH KERACUNAN BUDAYA.... MEREKA YANG BUAT RACUN2 TU.. MEREKA YANG FORMULAKAN SEJAK BERABAD2 LALU... KALAU XTAU TU MAKSUDNYE KORANG KURANG BACA PASAL SEJARAH.. BELUM CUKUP PRIHATIN BELUM CUKUP MCAM2... OK...? ok.. HATI2 KITA NI SUME IBARAT AIS...KNE ADE SUHU YANG SESUAI.. BARU BOLE KEKAL DALAM KEADAAN AIS.. DAN.., APE BNDE YANG BOLEH KEKALKAN AIS TU UTUH XCAIR..? TULAH DIA AL-QURAN DAN SUNNAH.. SUME LENGKAP.. TAPI ADE KE USAHA NAK GUNAKNNYE BIAR AIS2 NI XCAIR..? KURANG... CUKUO2 KURANG.. JADI.. MANELA TAKNYE AIS2 TU SUME CAIR... YANG BELI PETI SEJUK CUMA UNTUK DIRI SENDIRI... SEBAB.. ORANG ZAMAN SEKARANG MEMANG PENTING DIRI.. MAAF KATA LA.. TP TULAH SUASANANYA... LANGSUNG XDE TIMBANG RASA.. KALAU KATA STATEMENT NI SALAH.. BRAPE SANGAT ORANG YG BERSIKAP POSITIF CAMNI? CUKUP LA PENGALAMAN KORANG ADE KAT JALAN SESAK UNTUK SEJAM.. MCAM2 PERANGAI ADE.. SUME TERUNGKAI KAT SITU... DENGAN YANG XSABARNYE DAN MACAM2 LA.. HA.... pikir2kan... hati ni xpernah kukuh... sedang berdasarkan kisah2 sejarah sirah2.. kisah2 dulu.. yang berilmu tinggi, alim, dan kuat amal baiknye pon ade yang tersadung,.. tersungkur... ade yang bangun balik.., ade yang tidak.. kenapa? sebab hati2 kita belum kuat... takpernah kuat... tak pernah cukup keperluannye.. mcam kita... kene makan tiap2 hari. sebab itu keperluan.. macam hati juga.. sebab itu NABI S.A.W mengatakan bahawa baginda tinggalkan kepada kita 2 bnde yang mana jika kita pegang kedua nye macam gigit guna gigi geraham kita takkan sesat.. ape dye? al-Quran dan sunnah.. kenapa? sebab itulah makanan untuk hati.., makan untuk rohani.. tapi.., adake usaha tu sama macam usaha kita cari duit nak makan.., nak cukupkan keperluan kita? tak.. jawannye begitu.. sebab kita abaikan.. kita hanye cukupkan yang zahir.. yang batin tersiksa sebab xcukup keperluan... kebuluran.. makanan nye yang xcukup... kalau nak iibaratkanlah.. rohaniah kita zaman sekarang ni memang cukup2 kurus kedengking.. xsama.. zaman dalulu.. rohaniah orang2 beriman mmg tuff... muscular dan sebagainya... ha.. itulah perumpamaan untuk hati2 kita.. cAir.. denga kepanasan sensasi suasana zAman sekarang.., dipanaskan lagi denagn budaya reakaan yahudi untuk menghancurkan generasi muda... memangorang yahudi sangat memahami kita... memang memahami.. memahami kelemahan kita.. ape yang kita sukai.. bnde baik kita kurang suka.. yang menghiburkan itulah yang kita sukai.. kan? btul.. sy sndiri xmenafikannye...














itulah yang saya umpamakan sebagai pemanasan global... sambung balik.., bila ais2 tadi dah cair.., paras air laut mesti la naik... jadi ble naik.., yang kat tepi2 mula risau. hati gundah gulana... sebab ape? sebab macam2 masalah akan berlaku? sape golongan yang tinggal kat tepi2 tu..? golongan yang ada sedar... jadi dia akan terase... sape makan cili dye rase pedas.. sape yang peka terhadap isu terkini, dialah yang sedar kesannya.. dan.., yang te sedar2 tadi terus leka... tinggal aje kat tepi tu.. xnak berpindah.. katenye pemandangan pantai.. yang sedar terus berpindah ketempat tinggi... selamat... jadi.., bila paras air naik mendadak.. tambahan yg duk tepi tu memang xsedar diri.. lalai.. leka.. bila tiba2 bencana datang dye akan kucar kacir.., haru-biru.. sebab dah sedap2 duduk tengok laut biru cantik2 tiba2 laut tu bagi dye haru-biru.. ha.. biru terus.. biru kepala sebab takut masalahnye, takut kesannya, takut xselamat.. bila de masa xnak berpindah.. belum sedar.. sekarang bila dah terhantuk baru nak terngadah... sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tak berguna... baru nak bina tembok2 (sy umpamakan sebagai usaha2 kerajan dan agensi2 lain untuk bendung masalah) nak halang air dari banjirkan tampat musnahkan harta benda (harta itu, anak2, pemikiran, keselamatan, dan hidup yang baik) tetapi dah terlambat.. kalau air kecik bole la.. ni dengan ombak2 nye sekali... kan kita lihat anak2 muda yang rosak memang ramai.. masalah dan kes2 memang banyak.. memang teruk.. itulah perumpamaan untuk paras air naik dan kesannya....

tapi.. nak buat bagaimana.. masih ramai yang belum sedar diri.. ade orang kata "ape susah.. biarkan aje..." ha.. biarkan aje..? kalau kne kesannye? camne? lg2 pada diri sendiri dan keluarga tersayang... sayang seribukali syang.. simpati betul aku lihat mak bapak yang memang xprihatin dengan hidupnye.. camne anak2 tu dididik? msti xde ketegasan.. sebab ape..? guru yang kat sekolah nak rotan supaya sedar dimaki hamun.... ha.. nnt aku nak tgk.. mak bapak mana yang akan berani maki hamun bila aku jadi guru nnt... hm.. cukup2 pelik.. maaf untuk katakan.. itulah mak bapak yang memang lupa daratan, xreti hidup sebagai mak bapak.. marah ke? dah tu kalau xdididik dengan ketegasan, cikgu yg bg ilmu tu pon xdohormtai.. ape umpama guru bila diperlakukan camtu? bagaimana pemikiran mak bapak tu? ha.. itulah yg orang katakan 'mak bapak lembu'... akalnye ade.. tapin kurang digunakan.., otak ade... dah tu.., lembu tu xpe la... otak ade.. tp akal xde.. jadi seakan2 la mereka tu.. maaf kate ye.. tapi aku ni buat masa ni belum cukup kudrat nak bertindak denga kuasa.. dengan hati dan perantara penulisan aje lah aku mampu.. ini pun kualitinye belum dunilai SIRIM.. hahaha...  hm... tak tahulah.. tapi inilah aku... rase 'untuk bertanggjngjawab tu' xpernah putus berbisik pada aku untuk terus cari jalan camne nak tolong... camne nak solve.. mungkin sebab ibu bapa ku yang kusanjung melatih agar aku camtu... insyaAllah..  hm...

jad.. buat pembaca2.., yang mungkin tertaya2 dan pasti ade yang tak faham kan..? maaf kalau yang xfaham tu.. aku ni terbiase guna kiasan2 ni.. tp belum cukup level nak kemaskan segala kiasan tu.. kamus kiasan xjual. jadi perupamaan dari Akal yang dikurnia ni... aku cuba nak gunakan seoptimumnye... untuk cara yang baik... sejujurnye.,., inilah aku.. ape pon. terima kasih kerana sudi membaca... jelasnye, aku cuba untuk bangkitkan perkara yang masyarakat pedulikan ni.. iaitu.. keadaan anak2 muda masa sekarang ni...luahan ni bukan untuk mengatakan saya ni betul atau tahu serba.. tidak sama sekali.. tetapi sebagai renungan buat diri sy sendiri dan rakan2 yang sudi untuk merenung dan memikirkannya.. agar sama2 mentarbiah diri... maaf kerana jalannya sebegini.. kerana ini cara saya.. setiap orang ada jalnnye yang berbeza... jika ada salah silalah perbetulkan pada komen...


 anak2 perlu diasuh sebaikinye... jika kita sebagai meneraju masa akan datang tersadung xbangkit2 apelah jadi dengan masa depan kita nanti..? sape lg nak membela agama, bangsa dan negara kita nanti..? sape lg yang nak mempertahankannya jika semua terus hancur...? pikir2kan dan renung2kanlah...

cukup kot setakat ni.. sekian....

No comments:

Post a Comment