Friday, October 29, 2010

JANGAN PAKSAKAN HARI ESOK HADIR SEKARANG


"Telah hampir datangnya janji yang telah ditetapkan oleh Allah maka janganlah kamu minta disegerakan".
                                                                                                         (Surah An-Nahl : 1)

Jangan sekali-kali mendahului sesuatu yan belum berlaku. Adakah anda mahu mengeluarkan kandungan sebelum waktunya dilahirkan, atau memetik buah-buahan sebelum masak? Hari esok adalah sesuatu yang belum nyata dan belum dapat disentuh; belum berupa, dan tidak mampunyai rasa dan warna. Kemudian mengapa kita mesti menyibukkan diri dengan hari esok, mencemas kesialan-kesialan yang mungkin berlaku padanya, memikirkan- kejadian-kejadian yang bakal ada di dalamnya? bukankah kita juga tidak tahu sama ada kita akan bertemu dengannya atau tidak, dan adakah hari esok itu akan berupa kesenangan atau kesedihan?

Hakikatnya, hari esok masih di alam ghaib dan belum turun ke bumi. maka tidah sepatutnya kita menyeberangi satu jambatan sebelum sampai di atasnya. sebab siapa yang tahu secara pasti bahwa kita akan sampai atau tidak di atas jambatan itu? Boleh jadi kita akan berhenti sebelum sampai ke jambatan itu, atau mungkin pula jambatan itu hanyut dibawa arus terlebih dahulu sebelum kita sampai di atasnya. Dan boleh jadi pula, kita akan sampai di atas jambatan itu dan kemudian menyeberanginya. menurut Islam, memberi peluang kepada fikiran untuk memikirkan dan membuka-buka alam ghaib dan kemudian hanyut dalam kecemasan-kecemasan yangb baru berupa persangkaan merupakan sesuatu yang tidak dibenarkan. Kerana hal itu termasuk tulul amal (panjang angan-angan). Menurut pertimbangan, tindakan itu juga tidak masuk akal sebab ia sama dengan berperang melawan bayang-bayang. Tetapi aneh, kebanyakan menusia di dunia ini malah ramai yang termakan dengan ramalan-ramalan berkenaan kelaparan, kemiskinan, wabak penyakit dan krisis ekonomi yang kononnya akan menimpa mereka. Padahal mereka itu hanyalah sebahagian dari matapelajaran-matapelajaran di sekolah-sekolah syaitan.

" Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil dan kedekut ); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripada-Nya serta kelebihan kurnia-Nya."
                                                                                                 (Al-Baqarah: 268)

Orang-orang yang menangis sedih memandang masa depan ialah mereka yang menyangka mereka akan hidup kelaparan, sakit selama setahun atau memperkirakan usia meninggal dunia tinggal seratus tahun lagi. Padahal orang yang sedar bahawa usianya berada di tangan yang lebih berkuasa tentu tidak akan menggadaikannya untuk sesuatu yang tidak ada. Dan orang yang tidak tahu bilakah dia akan mati, tentu salah besar jika dia masih terus menyibukkan dirinya dengan sesuatu yang belum ada dan tidak berupa. 

Tunggulah hari esok itu akan datang dengan sendirinya; jangan sekali-kali menanyakan khabar beritanya, dan jangan pula menunggu serangan malapetakanya. Kerana hari ini anda sudah sangat sibuk.

__________________________________________________________________________________
"Hakikatnya, hari esok masih di alam ghaib dan belum turun ke bumi. Maka tidak sepatutnya tidak menyeberangi satu jambatan sebalum kita sampai di atasnya. Sebab siapa yang tahu dengan pasti bahawa kita akan sampai atau tidak di jambatan itu?"
__________________________________________________________________________________


Jika anda hairan maka lebih menghairankan lagi orang-orang yang berani menebus kesedihan suatu masa yang belum tentu matahari terbit di dalamnya denga bersedih hati pada hari ini. Sebab itu, hindarilah angan-angan yang panjang.



~La Tahzan~

No comments:

Post a Comment